آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

در این صفحه مطالبی در مورد تولید محتوا و بازاریابی محتوا قرار می گیرد

آموزش تولید محتوا و بازاریابی محتوا

در این صفحه مطالبی در مورد تولید محتوا و بازاریابی محتوا قرار می گیرد

۳ مطلب در شهریور ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

انتخاب موضوعات محتوای سایت با کمک سرویس وبِ باز سوما

این سرویس یا ابزار همانند موتور جستجوی گوگل به رصد و ایندکس محتوای سایت می پردازد و با توجه به تعداد به اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی و بازخورد آن ها، نتیجه را مرتب می کند، کافی است در صفحه اصلی این وب سرویس یک کلمه کلیدی از موضوع مورد نظر خود را تایپ کنید، بازماسو به سرعت آمار به اشتراک گذاری آن موضوع در شبکه های اجتماعی فیسبوک، لینکدین، توییتر، پینترست (شبکه ای با به اشتراک گذاری تصاویر) و گوگل پلاس و میزان کل به اشتراک گذاری موضوع را به شما نشان خواهد داد. در این وب سرویس تنها برای دیدن آمار مربوط به شبکه اجتماعی توییتر کاربر باید نسبت به ساخت اکانت اقدام کند. به این ترتیب پس از دیدن آمار و ارقام مربوطه می توانید با انتخاب موضوعاتی که بازخورد بهتری داشته اند به تولید محتوا بپردازید. در باز ماسو حتی این امکان فراهم شده است تا با انجام تنظیمات در سمت چپ صفحه و تعیین محل، زبان و نوع محتوا به نتایج مورد نظر در بازه زمانی خاصی دست پیدا کنید. با تحقیقات در خصوص بازاریابی محتوا و تجزیه و تحلیل پستهای فیسبوک گرفته تا بررسی به اشتراک گذاری و لینک های تعداد زیادی پست و مقالات مختلف به نکات قابل توجهی دست یافتیم. اهمیت تحقیق و بررسی از آن جهت است که به ما بینشی در زمینه گرایشات مربوط به تولید محتوا داده و کمک می کند تا محتوای سایت خود را به نحوی تولید کنیم که بهترین نتایج را در برداشته باشد. با نگاهی به گذشته و بررسی برخی از یافته های تحقیقاتی و آنچه این یافته ها در مورد بازاریابی موفقیت آمیز محتوا و در نتیجهبازاریابی سایت در اختیار ما قرار می دهند، دریافتیم:

راهکارهای بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا در حال پیچیده تر شدن است و تیم های بازاریابی سایت راهکارهای محتوایی خاص را بسط و توسعه می دهند. 80 درصد از بازاریابان بنگاه به بنگاه (B2B) در حال حاضر از یک راهکار بازاریابی محتوا استفاده می کنند.

سرمایه گذاری در بازاریابی محتوا

بازاریابان بنگاه به بنگاه به طور متوسط 28 درصد از کل بودجه بازاریابی خود را به بازاریابی محتوا اختصاص می دهند. با این حال اثربخش ترین بازاریابان 42 درصد از بودجه بازاریابی خود را به این امر اختصاص می دهند و پیشرفته ترین آن ها 46% از این بودجه را صرف این کار می کنند. در عین حال 48 درصد از بازاریابان این راهکار را به طور مستند ثبت نکرده اند و سوالاتی در خصوص اثربخشی راهکارهای آنان مطرح می شود. 70 درصد از بازاریابان راهکاری ثابت و یکپارچه برای تولید محتوا ندارند.

راهکارهای اثربخش برای تولید محتوا مستلزم یک درک خوب از خریدار و این امر است که محتوای سایت چگونه از مراحل مختلف استراتژی قیف فروش و تبدیل مشتری احتمالی به مشتری ثابت حمایت خواهد کرد. 85 درصد از شرکت ها از اشخاص خریدار برای بازاریابی سایت استفاده می کنند. در حالی که بسیاری از شرکت ها در حال انجام آزمایش با اشخاص خریدار هستند، اما 60 درصد از شرکت ها عنوان می کنند که درک و دانشی از بهترین کارکردهای اشخاص خریدار ندارند یا درک و دانش آن ها بسیار کم است.

ما هنوز در مراحل اولیه استفاده از اشخاص خریدار برای بازاریابی سایت قرار داریم، اما دریافته ایم که حتی دانستن سمت شغلی و اهداف اشخاص خریدار، این که پاتوق آن ها کجاست، چه نوع کتاب هایی می خوانند، به چه گروه هایی تعلق دارند، چه کسانی را فالو می کنند، و اینکه چگونه می توانیم به آن ها کمک کنیم و چه پاسخی برای مشکلات آن ها داریم، می تواند در تولید محتوای سایت متمرکزتر به ما کمک کند.

لازم است با داشتن یک هدف مشخص در ذهن، تولید محتوا را بسط و توسعه داد و در مرحله و یا مراحل خاصی از قیف فروش، محتوای سایت را هدف قرار داد. اهمیت این امر بدلیل آن است که خریداران تماس کمی با شرکت ها دارند و اغلب، روابط اولیه از طریق محتوای سایت از جمله وبینارها (کنفرانس های اینترنتی) شکل می گیرد. 67 درصد از خریداران B2B برای تحقیق و تصمیم گیری برای خرید نسبت به سال گذشته بیشتر از محتوای سایت استفاده می کنند. در نتیجه، بازاریابان محتوا در حال بسط و توسعه محتوای سایت جهت پشتیبانی از فرایند فروش هستند.

48 درصد از بازاریابان محتوا با محتوای سایت اختصاصی مراحل مختلف خرید را در فرایند قیف فروش پشتیبانی می کنند. محتوای سایت در انواع مختلف از محتوای سرگرم کننده مثل، آموزشی و ترغیبی گرفته تا محتوای نگهدارنده (مثل نکته های برتر، مقاله هایی با عنوان چگونه ... ؟ و چطور ... ؟ و وبینارها) می تواند مراحل مختلف فرایند خرید را پشتیبانی کند.

رشد بازاریابی محتوا و حجم محتوای سایت تولید شده

باید گفت با پذیرش بیشتر و بیشتر بازاریابی محتوا از طرف شرکت های تجاری حجم محتوای سایت انتشار یافته بیشتر می شود و آمارها این گفته را تایید می کنند.

93 % از بازاریابان B2B از بازاریابی محتوا استفاده می کنند.

88 % از بازاریابان B2B در آمریکای شمالی از بازاریابی محتوا استفاده می کنند.

77% از بازاریابان در12 ماه آینده تولید محتوا را افزایش می دهند (جامعه بازاریابی فنی لینکدین)

8800 برند بزرگ در 2 سال گذشته خروجی محتوای خود را به طور متوسط 78 % افزایش داده اند.

56 % وبلاگ نویسان کسب و کارهای تجاری پیشرو در 12 ماه آینده منابع اضافی دیگر را به کار می گیرند.

برخی از مفسران احساس می کنند رشد تولید محتوا به شوک محتوایی منجر خواهد گشت. برخی دیگر از مفسران معتقدند باراضافی محتوا به ویژه در برخی از موضوعات خاص وجود ندارد.

کارکرد محتوا

وقتی پای کارکرد محتوا به میان می آید با آنالیز سایت مشاهده می کنیم که منحنی توزیع نرمال نیست، یعنی در برخی جاها محتوا عملکردی عالی داشته و در برخی جاها ضعیف عمل کرده است و در اغلب جاها کارکرد متوسطی داشته است. نوبت که به لینک ها و به اشتراک گذاری ها می رسد یک منحنی بسیار اریب را می بینیم.

بخش اعظم محتوا، لینک های نسبتا کمی کسب کرده و به میزان کمی به اشتراک گذاشته می شود در حالی که دنباله طویلی از پست های پرت وجود دارد که لینک های زیادی کسب نموده و به اشتراک گذاشته می شوند. این توزیع اریب به معنای آن است که داده های پرت میانگین را تحت تاثیر قرار می دهد و میانگین گمراه کننده خواهد بود. در چنین توزیع اریبی استفاده از میانه بهتر از میانگین است.

وقتی به میانه می نگریم مشاهده می کنیم که اغلب محتواها لینک های کمی کسب کرده و بسیار کم به اشتراک گذاشته شده است.

با مطالعه روی یک میلیون پست و دقت در میانه ها به نتایج جالبی دست یافتیم:

50% پست ها 8 بار یا کمتر به اشتراک گذاشته شده اند.

75 % از پست ها 39 بار یا کمتر به اشتراک گذاشته شده اند.

75 % از پست ها هیچ لینکی کسب نکرده اند.

علت این امر مشخص نیست. ممکن است علت آن شوک محتوایی، تقویت ضعیف یا کیفیت رو به کاهش در زمینه هایی با حجم بالا باشد. هنوز هم سایت های زیادی هستند که محتوای آن ها در سطح بالا به اشتراک گذاشته می شود و این امر نشان می دهد که سایت هایی که مخاطبان زیادی دارند و محتوای با کیفیت تولید می کنند هنوز هم هزاران لینک کسب نموده و هزاران بار به اشتراک گذاشته می شوند. با این حال حفظ این موفقیت روز به روز سخت تر می شود.

به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی سبب ساخت لینک نمی شود

در تحقیقی که انجام دادیم، بیش از یک میلیون پست را بررسی نمودیم و دریافتیم در کل هیچ گونه همبستگی و رابطه ای میان لینک ها و به اشتراک گذاری ها وجود ندارد. به لحاظ آماری همبستگی کل اشتراک گذاری ها و لینک های برگشتی تنها 0.021 بود یعنی در حقیقت هیچ همبستگی وجود نداشت.

این یافته نشان می دهد افراد مختلف به دلایل متفاوتی مطلبی را به اشتراک گذاشته یا به آن لینک می دهند. همچنین به اشتراک گذاری راحت تر از کسب لینک است. ساخت لینک کار سختی است و مستلزم محتوایی معتبر، همیشه سبز و ذاتا ارزشمند است. متوجه شدیم که محتوای سایت طولانی، مبتنی بر تحقیق و مطالعه و ستون اظهار نظر در اصل به دلیل کسب لینک و به اشتراگ گذاری همبستگی بالاتری داشتند.

فرمت های محتوا

به نظر می رسد صرف نظر از کسب لینک و به اشتراک گذاری یک پست، فرمت های محتوا تاثیر عمده ای بر کارکرد محتوای سایت داشته باشد. برخی از فرمت ها مثل ویدئوهای سرگرم کننده و کوئیزها زیاد به اشتراک گذاشته می شوند اما لینک کمی کسب می کنند. نمونه هایی از کوئیزها هستند که بیش از 200000 بار به اشتراک گذاشته شده اند اما لینکی کسب نکرده اند.

بهترین عملکرد و کارکرد فرمت محتوا برای به اشتراک گذاری و کسب لینک پست های لیست گونه یا لیست پست ها هستند. لیست پست ها بهترین عملکرد را از نظر فرمت دارند و 5 تا 10 برابر بیشتر از سایر فرمت ها به اشتراک گذاشته می شوند لیست هایی که با عدد شروع می شوند جزء محبوب ترین پست لیست های به اشتراک گذاشته هستند مثلا 10 راهکار تولید محتوا، 10 نکته طلایی سلامتی و . .

فایل های ویدئویی هم به ویژه در شبکه اجتماعی فیسبوک زیاد به اشتراک گذاشته می شوند. در تحقیقات روی تعدادی از پستهای فیسبوک، مشخص شد که محتوا با فرمت ویدئویی بیشترین به اشتراک گذاری را دارد و به طور متوسط یک ویدئو در فیسبوک 89.5 بار به اشتراک گذاشته می شود

با وجود رشد قابل توجه در حجم محتوای منتشر شده، اغلب محتوای سایت، نوعی از محتوای کوتاه کمتر از 1000 واژه است. 85 درصد از محتوای منتشر شده (به جز کوئیزها و ویدئوها) کمتر از 1000 واژه است. دریافتیم محتوای طولانی عملکرد بهتری از محتوای کوتاه دارد.

محتوای طولانی بیش از 1000 واژه به طور مداوم نسبت به محتوای کوتاه تر هم بیشتر به اشتراک گذاشته می شود و هم لینک بیشتری کسب می کند.

تصاویر هم می توانند محتوا تولید کنند

در واقع تصاویر قدرتی معادل هزار واژه دارند و می توانند سبب تفاوت میان محتوایی با عملکرد بالا یا پایین باشند. تصاویر تاثیر قابل توجهی بر شبکه های اجتماعی و مقالات اینترنتی دارند.

پست های تصویری در فیسبوک به نسبت میانگین پست های فیسبوکی بیشتر به تعامل اجتماعی منجر می گردند.

پست های توییتر با یک تصویر و خلاصه بیشتر به اشتراک گذاشته می شوند. در مقالاتی که به ازای هر 100 واژه از یک تصویر استفاده شده است بیشترین به اشتراگ گذاری را خواهند داشت.

یکی از اشکال محتوایی که به طور خاصی خوب عمل می کنند پست لیست های تصویری هستند. این پست ها قدرت لیست ها را با تصاویر و سازماندهی در هم می آمیزند. به این ترتیب یک مزیت سه گانه ایجاد می گردد. پست لیست های تصویری پتانسیل یا استعداد ویروسی دارند و بسیاری از ویروسی ترین پست ها تصاویر سازماندهی شده و انتخابی هستند.

پست های ویروسی

تحقیقات تایید کرد که پست های ویروسی حتی در سایت های محبوبی مثل هافینگتون پست و بازفید پست های پرت هستند. معمولا پست های مهم و تاپ 2 تا 3 برابر سومین و چهارمین پست های محبوب در سایت مشابه به اشتراک گذاشته می شوند.

در محتوای ویروسی چهار عنصر به کرات رخ می دهد:

عناصر هیجانی مانند: سرگرم کننده، شگفت انگیز، دلگرم کننده، زیبا

عناصر محتوا: تصاویر، حقایق، چارت ها و نمودارها، نقل قول ها ، ویدئوها

عناصر موضوع: روند موضوع، سلامتی و تناسب اندام، گربه ها و سگ ها ، بچه ها

عناصر فرمت: پست لیست، کوئیز، داستان، فرمت سازماندهی شده و انتخابی، نکات کاربردی

می توانیم این چهار عنصر را در بسیاری از نمونه محتواهای ویروسی ببینیم

پست های فیسبوک

رشد فیسبوک سبب تداوم به اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی و ترافیک وب سایت می شود.

در حال حاضر فیسبوک 25 % کل ترافیک وب سایت ها را کنترل می کند و در حال رشد است (افزونه ها).

آنالیز ما روی تعداد زیادی پست نشان داد:

پست های منتشر شده در بین ساعت 10 تا 11 شب بیش از پست های دیگر در تعاملات وارد شدند.

پست های منتشر شده در روزهای تعطیل پنجاه در صد بیش از میانگین پست های فیسبوک وارد تعاملات شدند.

پست هایی که با سوالی به پایان می رسیدند 162% بیش از میانگین پست ها یا میانگین نوشته وارد تعاملات و ارتباطات متقابل شدند.

محتوای B2B

بازاریابی محتوا بخشی از بازاریابی B2B است که روز به روز اهمیت آن افزایش می یابد.

مطالعات موردی، بلاگ ها، وبینارها و گزارشات معتبر تحقیقاتی از مهم ترین محتوای B2B هستند.

فرمت های مختلف محتوای سایت که امسال به خوبی عمل کردند عبارتند از:

  • محتوای تحقیقاتی
  • کتاب های الکترونیکی و رهنمودها
  • محتوای مرجع به روزشده
  • روند و هشتگ (محتوای موج خبری)
  • محتوای کاربردی
  • محتوای تحریک کننده
  • محتوای سازماندهی شده و انتخابی و لیست ها
  • کوئیزها
  • محتوای مرتبط با معرفی محصول به بازار
  • ابزارها
  • اینوگراف ها
  • مطالعات موردی

یک نمونه از محتوای B2B با عملکرد عالی، محتوای مرجعی است که به طور منظم به روز رسانی می شود.

حرف توزیع محتوای B2B که به میان می آید، لینکدین محبوب ترین پلت فرم باقی می ماند.

94% از بازاریابان B2B از شبکه اجتماعی لینکدین برای توزیع محتوا استفاده می کنند.

نه تنها لینکدین محبوب ترین پلت فرم برای بازاریابان B2B است بلکه ظاهرا موثرترین آن ها نیز می باشد.

چالش های بازاریابی محتوا

بازاریابی محتوا آسان نیست. حجم رو به رشد محتوای منتشر شده و سرعت تغییر ممکن است برجسته بودن و دوام آن را دشوار سازد. راهکارهای تقویت کننده به طور روز افزونی به اندازه خود محتوا اهمیت پیدا می کنند و شما باید به طور فزاینده ای برای تقویت محتوای سایت هزینه پرداخت کنید. برخی از چالش های شناسایی شده توسط بازاریابان محتوا عبارتند از:

  • نبود زمان یاپهنای باند برای تولید محتوا
  • تولید حجم کافی محتوا یا تنوع کافی
  • تولید محتوایی که واقعا کاربر را درگیر کند
  • سنجش اثرگذاری محتوا

توسعه یک راهکار محتوایی

همانطور که موسسه بازاریابی محتوا در تحقیق اخیر خود روی معیارهای 2016 برای آمریکای شمالی کشف کرد، واضح است که دامنه بسیار گسترده ای برای بهبود و توسعه وجود دارد.

تنها 30 % از بازاریابان B2B معتقدند سازمان های آن ها در بازاریابی محتوا اثربخش هستند که از میزان 38 درصد در سال گذشته کمتر است.

اهداف سال 2016

به لحاظ اهداف سال 2016 ما به دنبال تغییر در تاکید و تمرکز بیشتر بر نتایج تجاری هستیم. در طول سالهای گذشته مشخص شد بازاریابان B2B به طور مداوم ترافیک سایت را به عنوان معیار و استاندارد به کار می برند. به هر حال، در این سال از آن ها خواسته شده تا معیار و استاندارد را از نظر اهمیت درجه بندی کنند.

  • مهمترین معیارها برای بازاریابان محتوا B2B عبارتند از کیفیت فروش پیشرو، فروش، و نرخ تبدیل بالاتر
  • تولید پیشرو و فروش مهم ترین اهداف بازارابان محتوای B2B را در سال آینده تشکیل می دهد.
  • اولویت اصلی بازاریابان محتوا B2B در سال 2016 تولید محتوای درگیرکننده است.

بازاریابی محتوا در سال 2016

بدون شک آنچه تا به حال در بازاریابی محتوا فرا گرفته ایم در سال 2016 به ما کمک خواهند کرد تا در تولید محتوای کاربر محور موفقیت کسب کنیم.

منبع : ویکی محتوا

  • ایران محتوا
  • ۰
  • ۰

راز آپدیت هسته اصلی گوگل 2019: تولید محتوای با کیفیت را جدی بگیرید!| الو کانتنت

گوگل روز گذشته مقاله‌ای با عنوان What webmasters should know about Google’s core updates (آنچه که باید وب مستران درباره آپدیت هسته اصلی گوگل بدانند) منتشر کرد که به شرح جزییات آپدیت تولید محتوا جدیدش پرداخته است.

در این مقاله دنی سولیوان کارمند ارشد گوگل صراحتاً اعلام می‌کند که ما به روز رسانی گسترده هسته اصلی گوگل را تأیید می‌کنیم. سایت‌ها را به طور دقیق رصد می‌کنیم و سایت‌هایی را که به دنبال رفع ایراداتشان هستند را زیر می‌گیریم؛ البته ممکن است برخی دیگر اصلاحی انجام ندهند که آنها نیز زیر نظر خواهند بود.

ارزیابی مجدد محتوا در آپدیت اخیر

نویسنده مقاله عنوان می‌کند که تغییرات مربوط به بهبود سیستم‌های ارزیابی «محتوا» است. در واقع چیز دیگری در آپدیت هسته اصلی گوگل مورد بررسی قرار نگرفته است. این تغییرات ممکن است باعث شود صفحاتی که در گذشته کمتر پاداش می‌گرفتند، بهتر عمل کنند.

یک مثال می‌تواند به درک بهتر آپدیت جدید کمک کند. فرض کنید لیستی از ۱۰۰ فیلم برتر سال ۲۰۱۵ تهیه کرده‌اید. چند سال بعد در سال ۲۰۱۹ این لیست را به روز می‌کنید. به طور طبیعی تغییراتی ایجاد خواهد شد. برخی از فیلم‌های جدید و فوق العاده که قبلاً در این لیست جا نمی‌گرفتند، اکنون کاندیدای ورود به این فهرست هستند. و با ارزیابی جدید فیلم‌هایی که سزاوار جایگاه بالاتری هستند، در این لیست جا می‌گیرند.

ارزیابی مجدد محتوا در آپدیت اخیر

روی محتوا تمرکز کنید

پیشنهاد گوگل این است که بر تولید محتوای با کیفیت تمرکز کنید. این مورد همان چیزی است که الگوریتم‌های گوگل به آن پاداش می‌دهند. در گذشته گوگل توصیه‌هایی را برای ارزیابی محتوای با کیفیت پیشنهاد داده است که در این مقاله با مجموعه جدیدی از سؤالات آن را تکمیل می‌کند و پیشنهاد می‌دهد در زمان تولید محتوا این سؤالات را از خودتان بپرسید:

سؤالات کیفی محتوا

  • آیا محتوا، اطلاعات، گزارشات، تحقیق و تحلیل اوریجینال ارائه می‌دهد؟
  • آیا محتوا، توضیح قابل توجه، جامع و کاملی را ارائه می‌دهد؟
  • آیا محتوا، تحلیل درست یا اطلاعات جالبی را ارائه می‌دهد که بدیهی نیست؟
  • اگر در محتوایی که از منابع دیگر استفاده شده است، آیا از کپی و بازنویسی خودداری کرده و در عوض، ارزش افزوده و ابتکارانه ای را ارائه می‌دهد؟
  • آیا عنوان یا تایتل صفحه، توصیفی از خلاصه محتوا را ارائه می‌دهد؟
  • آیا عنوان یا تایتل صفحه، مبالغ کردن یا تحت تأثیر قرار دادن غیر طبیعی خودداری کرده است؟
  • آیا این صفحه‌ای است که می‌خواهید بوکمارک کنید، با دوستانتان به اشتراک گذاشته‌اید یا آن را به کسی توصیه می‌کنید؟
  • آیا توقع دارید که این محتوا توسط یک مجله چاپی، دانشنامه یا کتاب ارجاع داده شود؟

سؤالات تخصصی

  • آیا محتوا، اطلاعات را به روشی ارائه می‌دهد که قابل اعتماد است، از قبیل دارا بودن منابع مشخص، مدارک کارشناسی شده، یا برگرفته از نویسنده یا سایتی که آن را منتشر می‌کند که از طریق لینک دهی به صفحه نویسنده یا سایت منبع قابل تشخیص است؟
  • آیا محتوای تولید شده از سایتی است که می‌توان آن را به عنوان مرجع شناخت؟
  • آیا این محتوا توسط یک کارشناس یا علاقمند که شناخت کافی به موضوع دارد نگارش شده است؟
  • آیا محتوا عاری از خطاهای واقعی است؟
  • آیا شما احساس می‌کنید که می‌توانید به این محتوا در ارتباط با پول یا زندگی‌تان اعتماد کنید؟

سؤالات تولید و معرفی

  • آیا محتوا عاری از ایرادات املایی یا سبکی است؟ استراتژی تولید محتوا
  • آیا محتوا به خوبی تولید شده است، یا به نظر می‌رسد عجولانه و نامرتب نوشته شده است؟
  • آیا محتوا توسط شمار زیادی از افراد تولید یا برون سپاری شده است، یا در شبکه وسیعی از سایتها پخش شده است و بی اهمیت بوده است؟
  • آیا محتوا، تبلیغات بیش از حد دارد که باعث می‌شود از محتوای اصلی منحرف شود؟
  • آیا محتوا بر روی دستگاه‌های تلفن به خوبی نمایش داده می‌شود؟

سؤالات تطبیقی

  • آیا محتوا در مقایسه با سایر صفحات در نتایج جستجو ارزش قابل توجهی ارائه می‌دهد؟
  • آیا به نظر می‌رسد این محتوا در خدمت واقعی منافع بازدیدکنندگان است یا به نظر می‌رسد توسط شخصی نگارش شده است که فقط به فکر رتبه گرفتن محتوا در موتورهای جستجو بوده است؟

روی محتوا تمرکز کنید

در پایان

در پایان این مقاله دنی سولیوان اشاره می‌کند که سؤال متداولی که از گوگل می‌شود این است که در صورت بهبود محتوا، آپدیت هسته اصلی گوگل چه مدت طول می‌کشد که تاثیرش را بگذارد؟

در پاسخ عنوان می‌کند که این به روز رسانی اصلی هر چند ماه یک بار اتفاق می افتد. محتوای بازنگری شده است ممکن است تاثیرش را تا انتشار نسخه بعدی آپدیت نبیند. با این حال، گوگل دائماً در حال به روز رسانی هسته کوچکتر است؛ ولی به طور رسمی اعلام نمی‌شود ولی در صورت بهبود محتوا تغییرات اتفاق خواهد افتاد.

البته به خاطر داشته باشید بازنگری‌ها انجام شده توسط مدیران سایت تضمینی برای پیشرفت در نتایج جستجو نیست. و ممکن است محتوای بهتری وجود داشته باشد.

همچنین درک این نکته که اهمیت دارد که موتورهای جستجوگر گوگل، محتوا را مانند انسان درک نمی‌کنند. ولی ما به دنبال جمع آوری سیگنالهایی هستیم که بتوانیم درک بهتری از محتواها داشته باشیم و ارزیابی درستی انجام دهیم. یکی از روش‌ها، چگونگی لینک دهی صفحات به یکدیگر است که به عنوان یک سیگنال شناخته شده از آن استفاده می‌کنیم. البته ناگفته نماند ما از موارد دیگری استفاده می‌کنیم که آنها را افشا نخواهیم کرد.

همانطور که در این مقاله به طور صریح اعلام شد محتوا تأثیر بیشتری از گذشته خواهد داشت. و وب مستران در ارتقا وب سایت‌هایشان حتماً باید به کیفیت محتوا توجه بیشتر از گذشته داشته باشند.

پیشنهاد ما این است که مقاله «شش مرحله طلایی در تولید محتوای با کیفیت» که به تازگی در الو کانتنت انتشار یافته است را با دقت بخوانید، اصول تولید محتوا در شش مرحله به طور کامل آموزش داده شده است.

منبع : الو کانتنت

  • ایران محتوا
  • ۰
  • ۰

چگونه محتوای اثرگذار تولید کنیم؟

تمام تیم‌های تولید محتوا، فارغ از اندازه شان، می توانند از راهنمایی های موجود در این بخش استفاده کنند. قرفی ندارد شما صاحب یک مجموعه باشید که تنها شب‌ها تولید محتوا می‌کند یا عضو تیم تولید محتوایی باشید که در یک طبقۀ مجزا در طول روز، محتوای وب‌سایت را به‌روزرسانی می کند، مطالب موجود در راهنمای چند فصلی بازاریابی محتوا از آن دست اطلاعاتی است که باید از آنها مطلع باشید.

اگر منابع و نیازمندی‌های موجود در این فصل، بسیار بیشتر از توانایی‌های شماست و در حال حاضر قادر به تهیه این منابع نیستید، هیچ جای نگرانی وجود ندارد. شما می‌توانید مطالب موجود را نشانه گذاری کنید و در زمان درست آنها را اعمال کنید. ما اعتقاد داریم که تمام اطلاعات موجود در این راهنما مهم هستند، اما این موضوع به این معنی نیست که شما باید تمام این نکات را همین الان اعمال کنید.

اگر از فصل ایده پردازی در بازاریابی محتوا خوشتان آمده است، اکنون زمان آن است که ایده‌های خود را شِکل و فُرم دهید. قبل از اینکه بخواهید فرآیند تولید محتوا را آغاز کنید، بهتر است وظایف خود را سازماندهی کنید. تهیۀ یک تقویم محتوا (Editorial Calendar) می‌تواند اولین گام در زمینه سازماندهیِ روند تولید محتوای‌تان باشد.

تقویم تولید محتوا یا Editorial Calendar

خلاقیت و نظم، متقابلاً منحصر بفرد نیستند. در حقیقت، آنها می توانند همدیگر را تقویت کنند.

یک برنامه مستحکم کاری می‌تواند به شما و تیم نویسندگان‌تان زمان و فضای کافی را برای خلاقیت ارائه کند. اگر کار خود را به تازگی آغاز کرده اید، این مقاله ممکن است کمی برای شما گیج کننده باشد، اما زیاد نگران این موضوع نباشید. کار کردن با تقویم محتوا به شما کمک می‌کند از ایجاد محتوای نامناسب جلوگیری کنید، به روند تولید محتوای خود نظم ببخشید و در زمان و هزینه، صرفه جویی کنید.

شما می‌توانید به سادگی تقویم محتوا ایجاد کنید و نیازهای خود را با آن برطرف سازید. به خاطر داشته باشید که تقویم تولید محتوا یک سند زنده است و با به وجود آمدنِ موضوعات داغ یا استعفای یک نویسنده باید تغییر کند.

انواع مختلفی از اسناد وجود دارند که برای تقویم تولید محتوا به کار می روند. شما باید نمونه‌ای را انتخاب کنید که برای تیم‌تان مناسب است. ساده‌ترین نوع تقویم محتوا، یک تقویم ساده است که شما در قسمت روزهای هفتۀ آن، عنوان مقالات را یادداشت می‌کنید. برای این کار پیشنهاد می‌کنیم از یک تقویم دیواری بزرگ و یک ماژیک استفاده کنید.

تقویم تولید محتوا

تیم هایی که در حال تولید و بهینه‌سازی محتوا برای برندهای مختلف یا سایر محیط های پیچیده هستند، ممکن است بخواهند اطلاعاتی نظیر دسته‌بندی موضوعی، اطلاعات نویسنده، نوع محتوا، اطلاعات شبکه‌های اجتماعی و ... را نیز به تقویم خود اضافه کنند.

تقویم‌های تولید محتوای پیچیده، معمولاً برای محتوای ترکیبی مورد استفاده قرار می‌گیرند که در آن هر کدام از مراحل برای ایجاد و انتشار محتوا، مشخص می‌شود و فرد می‌تواند برای انجامِ آنها، وظایف مرتبط را برنامه‌ریزی و سازماندهی کند.

اگر محتوایی که مسئول تولیدش هستید باید به تایید تیم‌های مختلف برسد، استفاده از چنین موردی بسیار مفید خواهد بود. در این شرایط، زمانِ مورد نیاز برای تکمیل پروژه کمتر می‌شود. اگر در حال استفاده از Google Docs یا فایل‌های اکسل نیستید، مهم نیست. افراد می‌توانند به راحتی به اینگونه موارد دسترسی داشته باشند.

 

تقویم تولید محتوا یا Editorial Calender

نمونه‌ای از تقویم تولید محتوا

 

تقویم‌های پیچیده و جامع می‌توانند در برگیرنده موارد متعددی همچون ایده پردازی برای تولید محتوا، بررسی و مرور حقوقی و انتشار مطالب باشد. اگر محتوای شما در موقعیت‌های مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرد، ممکن است بخواهید برای اطمینان از مناسب بودن پول رایج منطقه، فرمت داده‌ها و زبان محاوره‌ای استفاده شده، محتوای خود را بومی سازی کنید.

مدیریت محتوا

علاوه بر تقویم بازاریابی محتوا، مدیریت کردن محتوا نیز برای تمرکز و برنامه‌ریزی درست در جهت تولید محتوا بسیار ضروری است. مدیریت به معنی این است که چه کسی مسئولیت محتوا را به عهده می گیرد. چه کسی عملکرد محتوا را ارزیابی می‌کند؟ چه کسی تازه بودن محتوا را می‌سنجد؟ چه کسی تصمیم به به‌روزرسانی یا پاک کردن محتوای قدیمی می گیرد؟ چه کسی جریان‌های کاری تیم را بهینه‌سازی و طراحی می‌کند یا سیستم مدیریت محتوا را انتخاب می کند؟

تمامی نگرانی‌های مرتبط با این مسائل در دو بخش از مدیریت قرار می گیرد: مدیریت و نگهداری روزانه و استراتژی کلی. در طولانی مدت، این کار به شما کمک می‌کند بینش خوبی بر روی فرآیند کلی تولید محتوا داشته باشید، اما مراحل کوچک‌تر را به راحتی می‌توانید در بین اعضای گروه تقسیم کنید.

یافتن نویسنده

خب، حالا شما یک تقویم تولید محتوا و فردی را در اختیار دارید که مسئول هر مرحله از تولید محتوا شده است. اکنون سوال اینجاست که چه کسی مسئول نوشتن محتوای سایت یا وبلاگ خواهد بود؟ در فصل های گذشتۀ همین راهنما به شما گفتیم که چگونه می توانید از فریلنسرها برای تولید محتوای خود استفاده کنید (یا برای استخدام نویسنده خوب به دنبال چه ویژگی هایی باشید)، اما کار کردن با نویسندگان مهمان نیز می تواند گزینه دیگری برای برون سپاری برخی از پروژه های تولید محتوا باشد.

در ادامه با برخی از مزایا و معایب برون سپاری تولید محتوا و استفاده از نیرو های داخلی آشنا می شویم:

  نویسنده شرکت نویسندگان مهمان و فریلنسرها
مسئولیت این افراد با چه کسی است؟ شما خودشان
پرداخت توسط چه کسی انجام می شود؟ شما شما (ممکن است این پرداخت به صورت پروژه‌ای یا ماهانه باشد)
تخصص در مورد موضوعات گسترده اما کم عمق عمیق اما محدود
توانایی برای انجام کارهای بیشتر هر طور که شما بخواهید بستگی به ظرفیت فرد دارد
زمان چرخش و تعویض بر اساس برنامه مشخص متغیر است
هزینه برقراری ارتباط اندک زیاد
مخاطبان اختصاص یافته کوچک‌تر به طور بالقوه زیاد

خب، اگر نگاهی به جدول بالا بیندازید متوجه خواهید شد که استفاده از نویسندگان در داخل شرکت نسبت به فریلنسرها و نویسندگان مهمان مزایای بیشتری دارند.

این موضوع تا حدودی درست است، اما نمی تواند ارزش استفاده از فریلنسرها را از بین ببرد. هر مسیری که انتخاب می کنید (شاید استفاده از هر دو گزینه)، بهتر است از نویسندگانی استفاده کنید که در روابط و ارتباطات موجود حرفه‌ای هستند و با نحوه کار و پرداخت آشنایی دارند.

در برخی از صنایع، نویسندگان مهمان برای به دست آوردن لینک، مطلب را می نویسند. اگر این موضوع در صنعت شما مهم است، بهتر است از این فرصت استفاده کنید. با این حال، باید به خاطر داشته باشید که برای تولید محتوای ناب و عالی، ممکن است مجبور باشید هزینه بیشتری بپردازید.

ابزارهای کاربردی در تولید محتوا

یکی از نکات زیبایی که در مورد اینترنت وجود دارد، ابزارهای جدید و جذابی است که هر روز وارد بازار می شوند. در ادامه برخی از ابزارهای جذاب و مفید که به تولید محتوا کمک می کنند را با هم مرور می کنیم:

تقویم تولید محتوا

تقویم محتوا

شما همیشه می توانید از اکسل یا گوگل داکس (Google Doc) برای تنظیم و راه‌اندازی تقویم تولید محتوا خود استفاده کنید، اما ابزارهای دیگری همچون Trello توانایی جمع‌آوری اطلاعات مختلف را بر روی یک کارت دارند. همچنین این ابزار قابلیت Drag & Drop اطلاعات را به شما می دهد. اگر محتوای شما تاریخ خورده است، ابزار Google Calendar گزینه بهتری برای شماست.

تحقیق و پزدازش در تولید محتوا

ایده پردازی و تحقیق

برای اینکه بدانید چه موضوعاتی مخاطبان بیشتری را جذب می‌کند، باید تحقیق و پژوهش کنید. دانستن تمایلات و علایق مخاطبان در هنگام تولید محتوا بسیار مهم است. شما می‌توانید کلمات کلیدی که در ذهن دارید را با ابزار Title Maker به ایده تبدیل کنید. ممکن است نتوانید دقیقاً از همان عناوینی که ارائه شده است در عنوان محتوای خود استفاده کنید، اما برای به دست آوردن موضوعات جدید و نگاه کردن به موضوع از یک زاویه متفاوت، بسیار مناسب خواهد بود.

بعد از اینکه ایده‌های مرتبط را به دست آوردید، باید ببینید مخاطبان شما در مورد چه چیزی فکر می کنند و در حال جمع آوری اطلاعات بر روی چه موضوعاتی هستند. برای انجام اینکار می‌توانید از ابزارهایی همچون Survey Monkey استفاده کنید.

همچنین، با ابزار Storify این امکان را دارید تا ببینید افراد در سرتاسر پلتفرم های مختلف چه چیزهایی درباره محتوای شما بیان می‌کنند. همچنین، با استفاده از همین ابزار می‌توانید موضوعات مورد نظر خود را ذخیره کنید و در زمان مناسب برایشان اینفوگرافیک ایجاد کنید. فراموش نکنید که یک پرسش ساده از مخاطبان در شبکه‌های اجتماعی نیز می‌تواند نتایج شگفت‌انگیزی به همراه داشته باشد.

فرمت و شکل محتوا

فرمت و شکل محتوا

لزومی ندارد در محتوای خود تنها از متن و کلمه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که هر کسی وارد سایت شما می شود، خواننده مطلب نیست. برخی از افراد دوست دارند از محتوای بصری و تعاملی استفاده کنند. بنابراین زمانی که در حال تولید محتوا هستید، همۀ افراد را مَد نظر خود داشته باشید.

تصویر سازی در تولید محتوا

تصویر سازی

استفاده از تصاویر مرتبط و مکمل می تواند به شما کمک کند ایده‌های خود را به شیوه بهتری به نمایش بگذارید. شما می توانید کار خود را با نمایش بصری داده ها در محتوا آغاز کنید. استفاده از تصویر مناسب می تواند خواننده را به تعامل وا دارد و مطلب شما را در ذهن او حک کند. اگر از تصاویر خوب و مرتبط در متن استفاده کنید، قادر خواهید بود محتوایتان را بیش از پیش قابل خواندن نمایید. اگر در شرکت خود طراح و گرافیست ندارید؛ باز هم می‌توانید به سادگی تصاویر مرتبطی را به متن خود اضافه کنید. شما می‌توانید تصاویر را از همان ابتدا با Skitch ایجاد کنید یا تصویر فعلی را با ابزارهایی همچون Pixlr ویرایش نمایید. علاوه بر این‌ها می‌توانید از ابزارهای دیگری همچون Canva استفاده کنید تا گرافیک های سفارشی ایجاد نمایید.

پیدا کردن تصاویر جذاب از اینترنت، کار دشواری نیست. فقط باید مطمئن شوید که قانون کپی رایت را در مورد این تصاویر رعایت می کنید. استفاده از تصاویر استاتیک را فراموش نکنید. ابزارهای بسیار زیادی در بازار وجود دارد که می توانید از آنها برای ایجاد Gif، نظرسنجی و نقشه استفاده کنید.

یافتن زمان مناسب برای نوشتن در اوقات پُرکاری

نوشتن، نیازمند صرف انرژی بسیار است، تولید محتوای با کیفیت نیز به زمان دو چندانی احتیاج دارد. به خصوص اگر بخواهید این کار را به بهترین شکل انجام دهید. بهترین روش برای یافتن زمان مناسب برای نوشتن، تقسیم کردن هر پروژه به وظایف کوچک‌تر است. به عنوان مثال برای نوشتن پُست‌های وبلاگی خود می توانید از مراحل زیر استفاده کنید:

  • پژوهش
  • ایجاد طرح کلی
  • پر کردن طرح کلی
  • نوشتن دوباره پُست و اتمام آن
  • ویرایش توسعه‌ای یا بررسی دقیق
  • نوشتن سرتیتر
  • بررسی سئو
  • ویرایش نهایی
  • انتخاب تصاویر مناسب (انتخابی)

بنابراین، اگر زمان مشخصی برای نوشتن ندارید می توانید پس از انجام تحقیق، 15 الی 30 دقیقه از روز را به نوشتن طرح کلی متن خود اختصاص دهید. سپس یک ساعت دیگر را برای پر کردن این طرح کلی کنار بگذارید. بعد از اینکه مراحل ذکر شده را کامل کردید، یک ساعت دیگر را برای انجام مراحل دیگر اختصاص دهید.

مزیت این روش این است که ذهن شما درگیر کار می شود و زمانی که مشغول انجام کارهای دیگر هستید، ذهن شما در پس زمینه به پُست منتشر نشده می اندیشد. ارنست همینگوی از همین روش برای نویسندگی استفاده می کرد.

بعد از اینکه پیش نویس محتوا را ایجاد کردید، بقیۀ مراحل نسبتاً ساده و آسان خواهد بود. حتی نوشتنِ سرتیتر که معمولاً زمان بیشتری را نسبت به سایر مراحل از شما می گیرد نیز ساده خواهد بود.

به کیفیت محتوای خود توجه کنید، نه کمیت آن!

یک محتوای متوسط به کسب و کار شما آسیب وارد می کند

همه وبلاگ ها، کم پُست می گذارند. این بهانه ای است که برای انتشار یک پُست در ماه می آورید. باید به خاطر داشته باشید که نوشتن محتوا به صورت روزانه بسیار مهم است، اما کیفیت را فدای کمیت نکنید.

اهمیت کیفیت در تولید محتوا

کیفیت مهم است نه کمیت - تولید محتوا

مشتریان احتمالی‌تان هم اکنون در اینترنت به دنبال محصولاتی می گردند که شما فروشنده آن هستید. اگر محتوایی که در سایت شما پیدا می کنند، تنها متنی پُر از کلمات کلیدی کسب و کار شما باشد و پاسخی به نیازشان نباشد، مطمئن باشید که نا امید خواهند شد و بی درنگ، سایت شما را ترک خواهند کرد. موتورهای جستجو نیز اینگونه مقالات را به عنوان اسپم شناسایی می‌کنند. بنابراین زمانی که در حال تولید محتوای خود هستید به کیفیت آن نیز فکر کنید.

تولید محتوای با کیفیت مهم‌ترین نکته در جذب مخاطب و رضایت آن‌ها دارد.

ویرایش

خب، در این مرحله محتوای شما تقریباً تکمیل شده است، اما باید وارد چرخه ویرایش شود تا بتواند تاثیرگذاری بیشتری بر روی مخاطب داشته باشد. این کار معمولاً توسط یک فرد متخصص در تیم شما انجام می شود. همانطور که در فصل تشکیل تیم تولید محتوا بیان کردیم، دو نوع ویرایش در مورد محتوای سایت شما وجود دارد. ویرایش توسعه دهنده که به ساختار کلی محتوا نگاه می کند و ویرایش متن که مطمئن می‌شود کلمات استفاده شده در متن، املای درستی دارند و هیچ اشتباه دستور زبانی ندارند.

اگر تیم بسیار کوچکی دارید یا بودجه کافی برای استخدام ویراستار ندارید، ممکن است بخواهید از فاز ویرایش توسعه ای صرف نظر کنید، اما به خاطر داشته باشید که سرمایه‌گذاری در این بخش می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای شما داشته باشد و می‌تواند باعث رشد نویسنده شود. بیشتر تیم‌هایی که در حال تولید محتوا هستند می‌توانند کار ویرایش را به خوبی انجام دهند. برخی از سازمان‌ها نیز ترجیح می‌دهند کار ویرایش را به یک ویراستار با تجربه بسپارند.

رعایت قوانین سئو

خبر خوب این است که موتورهای جستجو، هر روزه در درک و پردازش زبان طبیعی انسان‌ها، بهتر می‌شوند. بنابراین نوشتن محتوای خوب، شما را به مفهوم سئو نزدیک‌تر می‌کند. به همین خاطر، زمانی که در حال ویرایش محتوای خود هستید، بهتر است زمانی را برای بررسی سئو آن اختصاص دهید. از به کار بردن بیش از حد کلمات کلیدی در متن بپرهیزید و سعی کنید به جای استفاده بیش از حد از آنها، کلمات هم معنی را جایگزینشان کنید.

هنوز هم نکات خوب و عالی وجود دارد که می‌توانید از آنها برای بهبود سئوی مقالات خود بهرمند شوید. بعد از اینکه پیش‌نویس مقالۀ خود را ایجاد کردید، بهتر است موارد زیر را بررسی کنید تا مطمئن شوید محتوای ایجاد شده، حداقل شرایط لازم برای سئو را دارد:

  • از کلمات کلیدی خود در عنوان مقاله استفاده کنید.
  • کلمات کلیدی خود را به صورت H2 در متن بگنجانید. شما می توانید از کلیدواژه‌های طولانی استفاده کنید.
  • مطمئن شوید که کلمات کلیدی‌تان حداقل یک بار در متن تکرار شده‌اند. البته باید به خاطر داشته باشید که از تکرار بیش از حد این کلمات در بدنه متن پرهیز کنید.
  • از تگ Alt برای تصویر خود استفاده کنید و در آن کلمات کلیدی مناسب را به کار ببرید.

نکاتی در مورد کپی رایت

ما مدافع حقوق دیگران نیستیم، اما باید بدانید که دزدیدن محتوای دیگران به هیچ عنوان صحیح نیست.

حتماً خود شما نیز دوست ندارید کسی بدون اجازه از محتوای تولید شده تان استفاده کند. به خاطر داشته باشید که محتوا تنها به معنای محتوای متنی نیست. محتوای تصویری نیز شامل این موارد می شود. بنابراین تا جایی که می توانید از تصاویر خودتان استفاده کنید. تصاویر خود را ایجاد کنید و اگر نتواستید تصویری را پیدا کنید می توانید آن را بخرید یا از لایسنس های موجود استفاده کنید. شما می توانید بخشی از محتوای دیگران را به صورت نقل قول بیان کنید.

به طور کلی، عنوان و ایده دیگران را نمی توان کپی کرد. اگر قصد استفاده از محتوای سایر افراد را دارید حتماً از آنها اجازه بگیرید.

همکاری با طراح یا توسعه‌دهنده وب

طراح و توسعه دهنده با یکدیگر تفاوت دارند، اما نکاتی برای همکاری بهتر این دو فرد وجود دارد.

نظرات دیگران را بپرسید

جلسه طوفان فکری یا پرسیدن سوال های عمومی به شما کمک می‌کند کنار سایر افراد به خوبی کار کنید. از سایر اعضای تیم خود بپرسید در مورد کار شما چه نظری دارند و دوست دارند چه تغییراتی در آن ایجاد شود. همۀ جزئیات را با آنها به اشتراک بگذارید و سپس به نظرات آنها گوش دهید.

اگر طراح به شما بگوید که تم رنگی مورد استفاده، قدیمی است می‌توانید از این نظر استفاده کنید. اگر توسعه‌دهنده به شما بگوید که نسخه تعاملی از محتوا به زمان بیشتری نیاز دارد می توانید اطلاعات مورد نیاز را در اختیارش بگذارید و از صرف هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید.

بررسی کلی

ممکن است مواردی در فرآیند توسعه و طراحی تغییر کند. اگر بررسی کلی از کار خود انجام داده باشید می توانید نقاط قوت و ضعف آن را بسنجید. مطمئناً اگر زمان بررسی ها را از پیش با تمام اعضا هماهنگ کرده باشید، در پایان کار از نتیجه متعجب نخواهید شد. به طور مثال متوجه خواهید شد که هیچ کدام از اعضای تیم‌تان به زبان رمزگذاری جدیدی که با آن آشنا شده اید، تسلط ندارد.

بازخوانی

اگر هنوز محتوای خود را به طراح یا توسعه دهنده تحویل نداده اید، هنوز فرآیند تولید محتوا تکمیل نشده است. آنها ممکن است به شما کمک کنند بخشی از محتوای موجود را دوباره بنویسید. بنابراین باید نسخۀ نهایی بازخوانی شود. زمانی که متنی را کپی می کنید و در جای دیگری می چسبانید، هیچ چیزی غمناک تر از این نیست که متن زیبای‌تان دچار اشتباه تایپی شده باشد.

بازخوانی محتوای تولید شده

بدانید چه زمانی باید برای یک ایده بجنگید

مبارزه کردن کار سرگرم کننده ای نیست، اما در برخی از موارد ضروری است. هر چقدر افراد بیشتری با محتوای شما تعامل داشته باشند، ایده‌ی اصلی ممکن است به نظرتان خوب نیاید و ایده‌های دیگری به ذهن‎‌تان خطور کند. همیشه باید این موضوع را به خاطر داشته باشید که محتوای موجود برای چه کسی نوشته شده است و چگونه باید از ایده خود دفاع کنید.

گام های بعدی در تولید محتوای با کیفیت

تبریک! شما در حال آماده شدن برای تولید محتوای با کیفیت برای شرکت خود هستید. حال که در مسیر درست تولید محتوا قرار دارید و به خوبی در حال پیشرفت هستید، زمان آن است که نحوۀ تبلیغ کردن محتوای خودتان را در اینترنت و شبکه های اجتماعی بیاموزید. فصل بعد این راهنما را به این موضوع اختصاص می دهیم.

منبع : نوین

  • ایران محتوا